Støpeform til karbonfiber

Lurer du på hvordan man enklest mulig støper karbonfiber? NTNU-studenter har knekt koden. Løsningen heter MDF fra Fritzøe Engros.

Bilen har en motor på hvert hjul og sammenlagt 190 hestekrefter. —Kombinert med en superlett konstruksjon i karbonfiber, har bilen en totalvekt på kun 175 kilo og har et kraft/vekt-forhold langt høyere enn både Bugatti Veyron og Tesla, sier Aerodynamic Production Manager Lars-Endre Johannessen. 

Medlemmene i NTNU Revolve-teamet skiftes ut ved hvert semester. Teamet jobber knallhardt og målrettet med å utvikle en bil som ca. ett år etter oppstart skal konkurrere mot tilsvarende biler laget av andre teknologistudenter ved universiteter og høyskoler fra hele verden. 

Mange kriterier

Konkurransen tar både for seg ren kjøring, men også ingeniørkunst, forretningsutvikling, kostnad, bærekraftsanalyse og teknisk inspeksjon er blant elementene som vektlegges. Konkurransen tar for seg aksellerasjonstester, drivstofforbruk og utholdenhetstest, og fra 2018 autonomi. Teamet som oppnår flest sammenlagte poeng, vinner.

–Glimrende til vårt bruk

NTNU-miljøet har gjennom flere år vist at de satser høyt. Da studentene tok i bruk 40 millimeter tykke MDF-plater fra Fritzøe Engros lettet det jobben betraktelig. Aerodynamic Production Manager Lars-Endre Johannessen sier at MDF-platene er glimrende til deres formål: 
—De aller fleste fleste formene bruker vi én eller to ganger, og da er en form av MDF ideelt. Blant fordelene med MDF er at det er enkelt å lime, lett å maskinere og har en håndterbar vekt selv ved store former. Den tåler også høye herdetemperaturer bedre enn alternative myk-materialer. I tillegg er det rimelig og lett å skaffe i store volum, forklarer Johannessen.

Overgår Tesla

—Dette er Norges mest høyteknologiske studentprosjekt, sier kommunikasjonsansvarlig Paul Huynh.
—Elbilen vår bruker drøye to sekunder fra 0-100 kilometer i timen. Et av lagene vi konkurrerer mot satte verdensrekord fra 0-100 for elektriske biler med 1,776 sekunder i fjor. Vi har store ambisjoner om å slå dem og de andre lagene i konkurransen i år, sier han videre. 

NTNU-ingeniørstudentene har benyttet MDF fra Fritzøe Engros som støpeform til karbonfiberkarosseriene sine de siste fire sesongene. 
—MDF tåler høye herdetemperaturer, er rimelig og lett å skaffe i store volum, sier NTNU-teamet.